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Molekulare Prognosefaktoren und neue systemische Therapien bei Magenkarzinomen [Molecular prognostic factors and new systemic therapies in gastric cancer]

Item Type:Article
Title:Molekulare Prognosefaktoren und neue systemische Therapien bei Magenkarzinomen [Molecular prognostic factors and new systemic therapies in gastric cancer]
Creators Name:Lordick, F. and Schulze, T.
Abstract:Die Abschaetzung der Prognose von Magenkarzinompatienten sowie des Ansprechens auf adjuvante oder neoadjuvante Therapien mit Hilfe von molekularen Markern stellt einen viel versprechenden Ansatz dar, um die Prognoseabschaetzung mittels klassischer, histopathologisch definierter Tumorstadien weiter zu verbessern. Voraussetzung für ihre Einfuehrung in die klinische Routine bleibt jedoch die noch ausstehende Validierung an groeßeren Patientenzahlen in klinischen Studien sowie die Erarbeitung von verbindlichen Durchfuehrungsrichtlinien fuer die Verfahren zu ihrer Bestimmung, um eine Vergleichbarkeit der Ergebnisse zu erreichen. Viel versprechende Ergebnisse zu neuen biologisch zielgerichteten Medikamenten wurden aus Phase-I- und Phase-II-Studien berichtet. Phase-III-Studien, die letztendlich zur Zulassung neuer Medikamente fuehren koennten, werden mit Inhibitoren der epidermalen Wachstumsfaktorrezeptoren EGFR und Her-2neu (Cetuximab, Trastuzumab, Lapatinib), des epithelialen Zelladhaesionsmolekuels EpCAM (Catumaxomab) und des angiogen wirksamen endothelialen Wachstumsfaktors VEGF (Bevacizumab) durchgefuehrt. Ergebnisse dieser Phase-III-Studien sollten abgewartet werden, bis die entsprechenden Wirkstoffe Eingang in die klinische Routinetherapie finden. Some molecular features of gastric cancer may prove helpful to define the prognosis of patients and to predict the chance to benefit from adjuvant or neoadjuvant therapy. These biomarkers may refine the information currently obtained from the established histopathologically defined staging systems and from clinical nomograms. Nevertheless, all candidate biomarkers need to undergo validation in larger and independent patient populations before they can be implemented into clinical practice. Moreover, many methodological aspects of determination still need to be standardized. Phase I and phase II studies yielded initial promising results on the activity of biologically targeted therapies in gastric cancer and phase III studies may ultimately lead to the approval of new drugs. Currently, there are large randomized trials investigating inhibitors directed against the epidermal growth factor receptors EGFR and Her-2neu (cetuximab, trastuzumab, lapatinib), against the epithelial cell adhesion molecule EpCAM (catumaxomab) and against vascular endothelial growth factor VEGF (bevacizumab). Results from these trials should be awaited before these drugs can be introduced into clinical routine practice in the treatment of gastric cancer.
Keywords:Gastric Cancer, Biomarker, Prognosis, Targeted Therapy, EGFR
Source:Onkologe
ISSN:0947-8965
Publisher:Springer
Volume:14
Number:4
Page Range:389-395
Date:April 2008
Additional Information:The original publication is available at www.springerlink.com
Official Publication:https://doi.org/10.1007/s00761-008-1339-8

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